niedziela, 19 stycznia 2014

Gravlax








GRAVLAX 
idąc za wikipedią Gravlax (lub w szw. gravad lax, dun. gravad laks, norw. gravlaks, fin. graavilohi, est. graavilõhe, isl. graflax) – tradycyjne dla kuchni skandynawskich danie przyrządzane z surowego łososia peklowanego w soli z dodatkiem cukru i koperku.
Podawane jest najczęściej jako przekąska, krojone na plastry z ziemniakami lub na chlebie. Nazwa dania (dosłownie pogrzebany łosoś) wywodzi się ze średniowiecza, kiedy to rybacy solili łososie i zakopywali w piasku, w miejscu napływania fal morskich by lekko sfermentowały. Obecnie nie stosuje się już fermentacji w procesie produkcyjnym. Ryby przyrządza się w marynacie, w ciągu kilku dni.

Ja mojego gravlaxa przygotowałam w ciągu 24h w wódce, soli i cukrze. Ostatnimi czasy to moja ulubiona wariacja na temat łososia.
Aby przygotować takie danie potrzebny był mi oczywiście 
świeży, umyty, osuszony i bez ości łosoś ( 3-4 plastry w zależności ile go chcemy potem zjeść :) )
ok 100ml wódki ( może też być brandy lub cognac)
1,5 szklanki cukru
1,5 szklanki soli
Można również dodać pieprz i posiekany koperek.

Rybę natrzeć alkoholem a następnie dokładnie zasypać wymieszanymi ze sobą solą i cukrem. Zostawić na minimum 24 godziny w lodówce. Dla bardziej cierpliwych zostaje opcja 36 godzin. Po upływie tego czasu łososia wyjąć z marynaty, opłukać i osuszyć papierowym ręcznikiem.
Przed podaniem pociąć na cienkie plastry.
Można podawać z sosem miodowo-koperkowym, śmietaną, cytryną, bądź jak carpaccio na rukoli z kaparami, oliwą z oliwek i parmezanem. 
Mam nadzieję, że polubicie taką przystawkę tak samo jak ja :)

2 komentarze:

  1. uwielbiam uwielbiam uwielbiam surowiznę a takie wariacje łososiowe najbardziej, w mojej eks knajpie robili the best gavlaxa...mmnhmmmm

    OdpowiedzUsuń

Wszelkie komentarze i sugestie mile widziane :)